Matti Jokelas järnhandel i Malmös centrum lyfte ordentligt när media och folk på Facebook fick nys om hans senaste satsning ToolPool. ”Via ToolPool kan du låna en färdig verktygslåda med det du behöver för mindre småjobb i hemmet. Vi lånar också ut olika maskiner. Folk strömmar till och vill samtidigt få tips och inspiration om hur de ska göra. När de tittar in passar de ofta på att köpa spik, skruv, färg eller kanske något annat som finns i butiken”, säger Matti Jokela.

Hushåll som består av en eller två personer är vanliga i dagens storstäder. Det är också ganska vanligt att man inte äger en bil. Antagligen äger man inte heller någon skruvdragare, vattenpass eller borrmaskin – prylar som egentligen kan vara bra att ha men som de flesta människor använder väldigt sällan, kanske bara några minuter per år. Förr eller senare behöver antagligen något fixas i lägenheten, men är det hålet i väggen eller borrmaskinen du behöver? Bor du i centrum av staden kan det dessutom vara komplicerat att ta sig till byggmarknaden i stadens utkant. När man har kommit dit, hur hittar man det man exakt det man behöver i det överväldigande utbudet?

”Jag vet att det finns många människor som inte vill äga sin borrmaskin, men som ändå behöver en sådan då och då. Jag inser också att kunskaperna om hur man borrar, skruvar, spacklar, målar och annat fixande har sjunkit hos många – däremot har man järnkoll på sociala medier på nätet”, berättar Matti.

toolpool

”Självklart måste jag tjäna pengar men det är viktigt att kunna bidra till miljönytta. Effektivare användning av bra verktyg är naturligtvis utmärkt ur resurssynpunkt, men jag försöker samtidigt hålla ett sortiment av olika miljöanpassade produkter. Återanvändning och renovering är något som jag talar mig varmt för – det gäller att hitta hållbara lösningar i vardagen och vid mindre renoveringar. Felaktiga inköp och produkter som inte håller vad de lovar är det sämsta ur miljösynpunkt”, konstaterar Matti.

Äga, hyra eller låna?

Begreppen Shared Economy och Collaborative Consumption handlar om effektivare utnyttjande av materiella tillgångar. Varför köpa en vinkelslip när du kan låna eller hyra den? Varför inte hyra ut din lägenhet då och då och tjäna lite pengar och samtidigt få nya sociala kontakter?

Att hyra och låna har vi alltid gjort men det är användningen av digital teknik som gör att transaktionskostnaderna minskar. Det finns massor av exempel på hemsidor som låter privatpersoner hyra ut lägenheter, hus, bilar och mycket annat. Ibland sker transaktionen direkt mellan de inblandade och kallas ”peer-to-peer” (person till person) uthyrning, ett begrepp som är centralt inom Shared Economy. En tredje part kan också agera som förmedlare av transaktionen.

Ett exempel är Airbnb som är den största plattformen för ”peer-to-peer” uthyrning i världen. Företaget erbjuder förmedling av boende i över 30 000 städer. Ett annat exempel är Coachsurfing (soffsurfning) där man på hemsidan kan registrera sig om man vill dela med sig av sitt eget hem. Istället för att bo på hotell kan du få sova några nätter i en annan medlems hem, kanske på soffan – Nätverket Coachsurfing har idag 5 miljoner registrerade användare.

Ytterligare ett exempel är Streebank i London som har tusentals medlemmar. Grundidén är skapa en internetsida där boende i grannskapet kan berätta om prylar de gärna lånar av andra och sådant de själva kan tänka sig att låna ut. Extra stolar till en fest, verktyg för att tapetsera om i sovrummet, en stege, en surfbräda eller ett klädesplagg är vanliga objekt, men det kan också röra sig om tjänster. Kanske hjälp med hur man stämmer en ukulele eller vad undulater gillar bäst på hösten. Zipcar i Kalifornien tillämpar ett likande variant av Shared Economy. Zipcar är en bilpool där medlemmarna betalar en årlig medlemsavgift och har sedan tillgång till bilar som står parkerade runt om i staden där man bor. Bilen låses lätt upp med ett nyckelkort som man alltid kan ha med sig.

Gemensamt för exemplen är att vi talar om ”postmoderna konsumenter”, alltså personer som inte vill vara passiva och bara utnyttja massproducerade varor och tjänster. De vill delta genom att skapa nya marknader och produkter. Forskning visar att de miljömässiga aspekterna är viktiga för den här typen av konsumenter. De sociala medierna gör dessutom att vi snabbt kan knyta personliga kontakter med människor över hela världen. Postmodern konsumtion handlar bland annat om att dela på upplevelser.

En intressant aspekt är att individerna bygger upp sitt eget förtroendekapital genom att vara aktiva och ansvarsfulla då de lånar och lånar ut. Genom att få goda rekommendationer på Facebook kan det bli lättare nästa gång du vill få tag på en bra lägenhet att låna när du besöker Paris, New York eller Rom. Din och andras pålitlighet blir ett slags personligt kapital och i systemet är det är vanligt att både den som hyr ut och den som hyr sätter betyg på varandra.

Marknadsföring på nytt sätt

toolpolllogo

”Vårt sätt att marknadsföra ToolPool skiljer sig från den klassiska annonsen i tidningen. Jag fick tidigt kontakt med reklambyrån The Fan Club, en byrå som vunnit massor med priser”, berättar Matti Jokela. ”Tidigare tog jag betalt för att hyra ut verktyg, men nu skapade vi ToolPool – antagligen världens första koncept där ett kommersiellt företag lånar ut verktyg gratis. Det som jag nappade på var att The Fan Club föreslog Facebook som en kostnadseffektiv och beprövad marknadsföringsstrategi”.

Upplägget fungerar på följande sätt: Kunden går in på ToolPools Facebooksida och bokar verktyg. Kunden får högst låna fyra verktyg och måste lämna igen dem nästa dag innan stängningsdags. Det krävs ingen deposition utan det räcker med legitimation. Förutom att lämna tillbaks verktygen i gott skick, är det enda som krävs av kunden att den delar sin bokning på en Facebooksida. Lämnas inte verktyget tillbaka i tid kostar det 50 kronor per dygn. Förbrukningstillbehör som sågblad och slippapper ingår inte, men skyddsglasögon och annan skyddsutrustning är gratis. I konceptet ingår även fri tillgång till ”gör-det-självkurser”.

”Upplägget gör det enkelt för mig att administrera systemet och delningarna på Facebook sprider budskapet inom målgruppen. I den sociala delen ligger att folk gärna vill dela med sig av erfarenheter och ge tips till andra. För mig är det intressant att fyra av fem som kommer in och lånar också köper någonting. De måste dessutom göra två besök i butiken, vilket ger en konkret upplevelse och hjälper dem att komma ihåg oss”, fortsätter Matti.

Sättet att marknadsföra har uppskattats i reklambranschen och TooPool har vunnit tävlingar som Guldägget och 100-Wattaren.

”Jag planerar att sprida konceptet vidare och etablera samarbetspartners, både i Sverige och utomlands. ToolPool är ett sätt att både bidra till hållbar utveckling och snabbt få stamkunder. Jag är övertygad om att viktig framgångsfaktor är den personliga kontakten. Att på en stormarknad lämna tillbaka ett misshandlat verktyg till en anonym butiksmedarbetare är kanske lite obehagligt men fungerar antagligen. Det blir nog värre om du måste se mig i ögonen dagen efter du lånade verktygslådan gratis av mig”, avslutar Matti Jokela.

Artikeln publicerades i augusti 2014