Glimt tar fram förvaringsmöbler som lockar användaren att göra rätt och genom sin design ger en knuff i riktning mot mer miljösmarta och hållbara vanor. En fungerande källsortering börjar med funktionella kärl.

glimt1”Vår drivkraft är att skapa lust till ett nytt beteende. Källsortering av köksavfall är ett bra exempel. Man kan verkligen ställa sig frågan varför köket ser ut som en soptipp när man ambitiöst försöker att källsortera? Varför finns det ingen snygg och smart möbel som löser problemet?”, undrade Christina Enell och Jenny Palmblad, som ligger bakom varumärket Glimt.

Gör det lätt att göra rätt

”Vår entreprenörsresa inleddes på samma sätt som för många andra – vi diskuterade problemet. I det här fallet var det förpackningar i överfulla pappkassar på köksgolvet eller i plastbaljor under vasken. Vi kom fram till att det behövs en möbel som gömmer soporna och som är försedd med ett lock så det inte luktar”, berättar Jenny Palmblad.

”Detta låter inte som raketforskning och sådana förvaringskärl har ju funnits sedan urminnes tider. Vår grundläggande affärsidé blev därför att göra ta fram förvaringsmöbler som lockar användaren att göra rätt. Med en stilren design och ändamålsenlig funktion vill vi locka till en positiv beteendeförändring och ökad källsortering. Vi vill helt enkelt knuffa folk i rätt riktning. De nya möblerna är därför vårt sätt att tillämpa begreppet nudging (eng. knuffa), ett synsätt som blivit mycket populärt i hållbarhetssammanhang”, fortsätter Christina Enell.

I ett designsamarbete med SKAPA Design Studio har Glimt skapat ett nytt förvaringskoncept som kombinerar intressant design med god funktionalitet. Produkten Supergömman tillverkas i flera olika storlekar i ett ljuddämpande filtmaterial. Vid källsortering fungerar den som en vanlig soptunna med en påse inuti. Supergömman kan tvättas i maskin på 40 grader. Stålsherpan tillverkas i flera olika storlekar och färger och kan fästas på väggar eller dörrar och kan exempelvis bära upp Supergömman.

Grönt är det nya Svarta

glimt2”Vi arbetar med små kollektioner i begränsad upplaga som produceras efter beställning. Detta för att säkerställa hög kvalitet och personlig kontroll över tillverkningen. Produkterna tillverkas i Hillerstorp och Horda i Småland och vi har verkligen försökt minimera miljöpåverkan i hela kedjan från råvarorna till användningen”, förklarar Jenny och ger några exempel:

  • Produkterna består av ungefär 70 procent återvunnet material och målet är att enbart använda fossila material om de är återvunna.
  • Vi prioriterar material som är återvinningsbara och/eller förnybara. Exempelvis återvunnen plast som kan återvinnas igen eller biobaserade material.
  • Produkterna innehåller inte plaster som kräver tvätt på hög värme. Ett skäl till detta är att vid tvätten släpps det ut mikropartiklar till vatten. Detta är oroväckande och på ett eller annat sätt påverkas de marina ekosystemen.
  • Materialvalet är viktigt och vi låter designen följa materialets egenskaper. Vi driver också på användningen av biomaterial, exempelvis ananasfibrer och komposit av näver.

”Vi försöker bygga en affärsmodell med en produktionskedja som i varje steg – från design, odling, tillverkning, energiåtgång till användning väljer bort material och teknik som är onödiga och skadliga ur ett miljö- och etiskt perspektiv. Detta gäller samtliga produkter, inte bara en kollektion då eller då. Vår innovationsmodell är anpassad till att identifiera och experimentera med nya, hållbara material och sedan utnyttja materialets fördelar när vi utvecklar formen för våra produkter”, avslutar Christina Enell.

”Varför fula funktionslösningar för källsortering? Varför behöva kompromissa en estetisk vision bara för att man vill göra rätt? Vi kallar synsättet för #consciousdesign och man kan konstatera att Grönt är det nya Svarta”.

Artikeln publicerades i oktober 2016.