För klädesplagg innebär Svanenmärkningen att hela livscykeln uppfyller hårda miljökrav – från bomullsodling till återanvändning. Nu lanserar det svenska modevarumärket Velour by Nostalgi världens första Svanenmärkta jeans enligt de nya högt ställda kriterierna.

Miljöpåverkan från kläder och andra textilier utgör en stor utmaning för modebranschen. En genomsnittlig svensk slänger omkring åtta kilo kläder per år och som konsument finns det många anledningar att fundera över hur man kan bidra till en bättre miljö. Du kan exempelvis använda plaggen så många gånger som möjligt, ta ställning till vilket material som passar bäst för den tänkta användningen och att lämna in kläder som inte används till återvinning. Trots goda ambitioner kan det vara komplicerat för konsumenten att fram fakta kring hur det nya plagget påverkar miljön. Det är här miljömärkningen kommer in och avsikten är att hjälpa oss till bra miljöval.

Under våren 2017 lanserar det svenska modevarumärket Velour by Nostalgi världens första Svanenmärkta jeans.

Hjälpa kunden att göra ett hållbart val

”Det är inte lätt att miljömärka ett klädesplagg enligt kriterierna i Svanen. Plagget bedöms utifrån hela livscykeln. Från framtagningen av textilfibrer, försäljning i butik och möjlighet till återanvändning”, berättar Per Andersson, som är grundare och vd för modeföretaget Velour by Nostalgi. ”Genom miljömärkningen vill vi erbjuda, uppmuntra och hjälpa slutkonsumenten att göra bättre, hållbarare och mer medvetna val”.

”Jeansen är vår senaste miljömärkta produkt och utgör ett av många plagg i Velours Svanenmärkta kollektion. Innan vi tar beslut om vi ska ansöka om miljömärkning av en produkt genomför vi förstudier för att bättre förstå vilka faktorer som är betydelsefulla. Ofta handlar det om att välja en produkt som används av många människor i stora kvantiteter och sedan ta reda på om produkten kan kopplas till ett känt miljöproblem. Vi ställer oss också frågan om det finns möjlighet att göra produkten bättre med tanke på klimatpåverkan. Andra viktiga frågor rör användningen av farliga kemikalier vid produktionen, miljöpåverkan i fabrikernas närmiljö och arbetsförhållandena för produktionspersonalen. Vi väger alltså en mängd faktorer mot hur Svanen kan bidra till miljönytta och samtidigt skapa affärsnytta för vårt företag”, fortsätter Per Andersson.

Tuffa miljökrav

Att Svanenmärka ett par jeans innebär att företaget måste ta ett helhetsgrepp på miljöaspekterna under produktens livscykel, från odling av bomull till färdig produkt. Svanen ställer krav på ekologisk odling, krav på kemikalier i beredningen till färdiga produkter (blekning, färgning, efterbehandling) samt krav på rening av utsläpp. För att textilmaterialet ska ha bra kvalitet ställs det även krav på färghärdighet.

Per Andersson konstaterar att det finns massor som kan göras för att miljöanpassa ett par jeans, exempelvis:

  • Progressiv teknologi (recall-teknologi) som låter denimtyget återfå sin form, något som kräver färre tvättar.
  • Användning av organisk bomull.
  • Bättre kvalitet i sömmarna vilket bidrar till att plaggen får längre livslängd.
  • Bomull från svinn och kassationer i fabrikerna återanvänds.
  • Användning av polyester från PET-flaskor till denimtyget.

”Miljömärkningen Svanen är bland det svåraste att uppnå och 
har de hårdaste kraven när det gäller miljömärkning. Som först i världen erbjuder vi Svanenmärkta jeans enligt de nya kriterierna. Jeansen finns i fem tvättar och två modeller”, säger Per Andersson.

Creative Minds with Svanen

En del av lanseringen av de miljömärkta jeansen är kampanjen Creative Minds with Svanen. Velour har fått med sig välkända namn inom bland annat mode, fotografi, musik och forskning som ställer sig bakom insatserna för hållbar utveckling inom modeindustrin.

”Vi är övertygade om att kreativitet inom olika områden bidrar till utvecklingen av våra produkter och varumärke – inte minst med tanke på hållbar utveckling. Oavsett om du är entreprenör, artist, författare, kock, affärsman, atlet eller student är du en del av denna kreativa rörelse som vi kallar Creative Minds. Genom konceptet vill vi ge tillbaka till de kreativa människor som inspirerar oss att bygga vårt varumärke. Det gör vi genom att erbjuda tidlösa, pålitliga, miljöanpassade och bekväma kläder – hållbart och välklätt”, avslutar Per Andersson.

Artikeln publicerades i februari 2017.