Lätta och starka hockeyklubbor har något gemensamt med karosser till Formel 1-bilar. De har också något
gemensamt med vindsurfingbrädor, snowboards, cyklar och flygplanskroppar. ”Den gemensamma faktorn är en komposit som är armerad med kolfiberväv”, berättar Henrik Blycker, som är VD för bolaget Oxeon.

”Idén kläcktes av professor Nandan Khokar som är en av grundarna av företaget. Han fick en snilleblixt och kom på att det går att väva band av kolfiber i stället för med garner. Med hjälp av den nya vävtekniken går det att fläta samman banden till ett tunt bredrutigt armeringstyg. Slutresultatet påminner om ytan på en flätad spånkorg”, fortsätter Henrik. ”Tygbanden används för att göra kompositmaterialen styvare och starkare. De är dessutom 20 procent lättare än vanlig kolfiberväv”.

Foto: Oxeon AB

”Vi marknadsför armeringstyget under varumärket TeXtreme® och ser stora möjligheter inom applikationer där man vill ha ultralätta och miljöanpassade material. Energisnåla bilar, elbilar och flygplan är några exempel”, avslutar Henrik Blycker.

Bränslesnåla flygplan

Kompositarmeringar används nuförtiden i stor utsträckning inom flygindustrin, allt ifrån små ensitsiga plan till stora kommersiella flygplan. Materialen minskar vikten samtidigt som flygplanskroppen mekaniska egenskaper fortfarande är högpresterande. Ett lättare plan bidrar till att bränsleförbrukningen minskar. ”Enligt försiktiga beräkningar är det möjligt att minska bränsleförbrukningen med 25-30 procent och göra årliga besparingar på över 40 miljoner Euro genom att byta till TeXtreme® i flygplanskropparna hos tjugo av världens största flygbolag. Jämför man med glasfiberarmeringar eller metaller är den potentiella viktbesparingen ännu större”, konstaterar Andreas Martsman, som är vice VD och försäljningschef på Oxeon.

”Den minskade bränsleförbrukningen ger minskade koldioxidutsläpp som motsvarar utsläppen från en miljon flygvarv runt jorden. Genom att investera i ett mer avancerat material kan flygföretagen minska sina kostnader och påverkan på klimatet”, säger Andreas.

World Solar Challenge

Under hösten 2013 var det dags för World Solar Challenge i Darwin, Australien. Tävlingen genomförs vartannat år och innebär att soldrivna fordon ska förflytta sig 3021 kilometer genom Australiens ödemarker. En rad nya säkerhetsregler infördes 2013, bland annat att fordonen måste ha fyra hjul för bästa stabilitet.

Nuon Solar Team, från det tekniska universitetet i Delft i Nederländerna, deltog med lättviktsfordonet Nuna 7. Kompositkonstruktionen hade utvecklats tillsammans med kemiföretaget DSM och svenska Oxeon. Matrismaterialet utgjordes av en styrenfri kvalitet från DSM (Daron®) i kombination med TeXtreme®. TeXtreme®-väven av kolfiber från Oxeon hade en E-modul på 395 GPa, vilket ökade styvheten och förbättrade slagtåligheten – samtidigt som vikten kunde hållas nere. Det styrenfria matrismaterialet skapade en utmärkt interaktion mellan polymer och väv. En annan fördel med den styrenfria polymeren var att den gick att applicera utan särskild skyddsutrustning, något som är mycket fördelaktigt när man skulle bygga de komplexa strukturer som utgör Nuon 7. Slutresultatet blev lyckat och efter att det soldrivna fordonet rullat mer 3000 kilometer hamnade Nuon Solar Team överst på prispallen.

”Vi är naturligtvis stolta över att våra kunder designat vinnande produkter där TeXtreme® ingår. TeXtreme® har i någon utsträckning bidragit med titlar i Formel 1 de senaste åren, vunnit Tour de France, vunnit Daytona 500, avgjort Stanley Cup slutspelet i ishockey, samt VM slutspel och vunnit stora golftävlingar. Kan vi dessutom bidra med ett vinnande koncept för att minska klimatpåverkan är det ett bra exempel på en lyckad kombination av affärsnytta och miljönytta”, avslutar Andreas Martsman.

Artikeln publicerad i april 2014