”I september 2006 föddes företaget Barista med ett nytt sätt att driva en coffee shop. Lite nördigare kaffe, personal med egna personligheter samt en transparent värdekedja med Fairtrade, ekologiska produkter och samarbete med FN”, berättar Björn Almér, som är en av grundarna till kaffekedjan Barista.

”Tillsammans med Nina Forsberg och Maria Andersson skapade vi en vision om en ekologiskt hållbar affärsmodell som ett alternativ till de globala Fast food-kedjorna i branschen. Vi investerar drygt 2 miljoner i varje coffee shop för att nå den kvalitetsnivå vi vill stå för och anställer personal med förhållandevis höga löner. Varuinköpen är dyrare än normalt eftersom det mesta är Fairtrade-märkt och/eller ekologiskt. För att bära sig bör varje Coffee Shop omsätta cirka 5 miljoner kronor netto, vilket kräver i storleksordningen 300 kunder om dagen. Alltså behöver vi lägen med väldigt bra kundflöde”, fortsätter Björn.

Ekologiska kaffenördar

För ett par tusen år i Etiopien sedan drack man kaffe och på 1600-talet nådde kaffet Europa. Under 1800-talet anlades stora kaffeplantager i Afrika och Sydamerika och nuförtiden produceras i storleksordningen 8 miljoner ton kaffebönor per år. Av någon anledning är svenskar och finländare storkonsumenter av kaffe. I Sverige ligger den årliga konsumtionen av rostat kaffe på cirka 10 kg per person. Intresset för hur kaffet produceras har ökat under senare år och rättvisemärkning (Fairtrade) är ett exempel på ett initiativ med målsättningen att skapa förutsättningar för odlare och anställda att förbättra arbets- och levnadsvillkoren.

”Ser man på andelen rättvisemärkt kaffe i Sverige ligger den på cirka två procent, men hos oss på Barista är det bara Fairtrade som gäller. Självklart är vi kaffenördar och rostar kaffet hos Sveriges nördigaste kafferostare Johan & Nyström i en liten rost. Små batcher varje vecka för att kunna erbjuda ett nyrostat och verkligen gott kaffe. Vi är faktiskt först i Sverige med hundra procent välsmakande arabicabönor i våra kaffekoppar”, konstaterar Björn Almér.

”I Baristas affärsmodell ligger att ta hänsyn till hållbarhetsfrågorna i stort och smått. Låt mig ge några exempel”, säger Björn:

Stammis på Barista

  • Vi har en styrelseplats i den svenska FN-fonden och är Huvudpartner till FN i Sverige. Som en del av samarbetet ger vi rabatt till Baristas Stammiskort och ger samtidigt en extra rabatt på två kronor som bidrag till skolmåltider i Etiopien. I praktiken innebär detta att fler än 1200 barn får mat varje dag. Så här långt har vi bidragit till mer än 900 000 skolmåltider.
  • Vi köper el som är Bra Miljömärkt av Naturskyddsföreningen.
  • Våra servetter är tillverkade av hundra procent returfibrer och muggarna är gjorda av majs.
  • Textilierna i lokalerna är flamskyddade med hjälp av världens första bromfria flamskyddsmedel.
  • Vi återanvänder kaffesumpen och kunderna kan få ta den mig sig hem för att använda som växtnäring. Det finns färdiga påsar vid utgången.
  • Stammiskorten är gjorda av trä som är bestruket med majs.
  • Vi försöker erbjuda Fairtrade/Rättvisemärkta och ekologiska produkter inom hela sortimentet. Vi var exempelvis först världen med Fairtrade Cola (Ubuntu Cola). Andra exempel är te, choklad, bananer och cashewnötter. Vårt mål är att allt ska vara ekologiskt inom två år.
barista

Baristas grundare Maria Andersson, Björn Almér och Nina Forsberg tar emot Coops Änglamarkspris 2013 för arbetet med sin etiska kaffekedja.

Barista har uppmärksammats för sitt hållbarhetsarbete och erövrade det prestigefyllda Änglamarkspriset för insatsen som Skandinaviens första etiska kaffekedja. Andra utmärkelser är Årets Coffee Shop 2012 samt Guldko för ”Bästa Miljöarbete”. På World Fairtrade Day 2014 fick Barista ta emot utmärkelsen ”Fairtrade-framsteget i Lund”.

Expansion och ett mer professionellt företag

Barista har genom nyemissioner tillförts kapital och vidgat ägarkretsen. Det senaste tillskottet under 2014 var på 22 miljoner kronor och ska bland annat användas för fortsatt expansion i storstadsområdena Göteborg och Stockholm. Vidare ska pengarna användas till att utveckla företagets styrning och organisation.

”Så här långt har vi gjort mycket av det administrativa arbetet på ett manuellt sätt och har haft många av detaljerna i huvudet. Nu ska vi bli ännu mer systematiska och effektiva i vårt arbete. Vår etiska kaffekedja växer snabbt – något som kräver professionalitet”, avslutar Björn Almén.