I Sverige säljs det varje år barnmat för omkring 1 miljard kronor. I många avseenden är branschen traditionell och barnmatsburkarna ser ungefär likadana ut som de gjorde för femtio år sedan. Något som bidrar till detta är de krav som bland annat gäller barnmatens näringsinnehåll och restriktionerna kring tillsatser och konserveringsmedel.

Glasburkarna på hyllan i butiken innehåller därför konserverad mat som under flera år framåt uppfyller de livsmedelshygieniska kraven. Detsamma gäller den pulverformiga barnmaten. Färdiglagad mat som processas via autoklavering är relativt lätt att tillverka, lagra och transportera, vilket antagligen gör att viljan till förnyelse hålls tillbaka.

Ledorden är färskt, ekologiskt och skonsam uppvärmning när OTTOs producerar barnmat.

Ledorden är färskt, ekologiskt och skonsam uppvärmning när OTTOs producerar barnmat.

Intresset hos många konsumenter, inkluderande nyblivna småbarnsföräldrar, för hur maten produceras, transporteras och vad den innehåller har ökat. Intresset för ekologisk mat och för att i hemmet laga maten från grunden verkar också ha ökat. ”Nya mattrender slår långsamt igenom inom barnmatsindustrin, men nu tycker vi att det är dags med en färsk revolution i barnmatshyllan”, konstaterar Mats Lönne, som är VD och en av grundarna av bolaget OTTOs Barnmat.

”Vi är ett gäng entusiaster som tidigare arbetat i livsmedelsbranschen och som bestämt oss för komma med nytt tänk kring barnmat. Ledorden är färskt, ekologiskt och skonsam uppvärmning”, fortsätter Mats. ”För tio år sedan jobbade jag och Rolf Bjerndell vid Skånemejerier och var med om att utveckla barnmat med probiotika, alltså med tillsats av bakterier som anses nyttiga för tarmfloran. Produkten kallades för ProViva Baby men vi var för tidigt ute och projektet lades ner. I efterhand kan vi konstatera att vi hade rätt”, berättar Mats.

Otto hjälper till med distributionen

OTTOs första produkt är färsk och drickfärdig välling som levereras varannan vecka direkt till småbarnsföräldrar i Stockholm. Förutom via en sådan prenumeration finns produkten tillgänglig i några matbutiker i Stockholm. Det är ungefär 150 kunder som prenumererar på tjänsten och det händer att Mats Lönnes son Otto (5 år) hjälper till att distribuera vällingen OTTO. Han har fått ge namn åt företaget vilket gjort syskonen lite avundsjuka.

All barnmat från OTTOs körs ut i den biogasdrivna kylbilen.

All barnmat från OTTOs körs ut i den biogasdrivna kylbilen.

”Vårt affärskoncept bygger naturligtvis inte på att Otto åker med i den biogasdrivna kylbilen, men det är kul när han gör det. Konceptet bygger i stället på att vår välling inte innehåller några konserveringsmedel och liknande tillsatser, samt att den utsätts för mycket försiktig värmebehandling under produktionen. Genom pastöriseringen trycks mikroorganismerna ner men de tillväxer så småningom igen. Samma sak med händer andra mejeriprodukter och på samma sätt som för vanlig mjölk märker man på lukten när vällingen blivit dålig. Rätt förvarad håller den i tre veckor”, berättar Mats.

”Vi hanterar hela kylkedjan (2 – 4°C) själva och har därigenom direktkontakt med våra kunder, vilket är ovanligt i livsmedelsbranschen. Koncept, produkt och design har utvecklats enligt principen ”open innovation” i nära samverkan med våra kunder”, fortsätter Mats. De ekologiska råvarorna utgörs av havre och mjölk och produceras vid bondgårdar i Västergötland. Havren är fri från gluten och är unik med sitt innehåll av betaglukaner, dvs lösliga fibrer. Mjölken är färsk med naturlig fetthalt och homogeniseras inte, man kan alltså tala om ”gammeldags mjölk”. Innehållet följer i övrigt Livsmedelsverkets riktlinjer och mineralämnen och vitaminer tillsätts därför produkten. Vällingen tillverkas på en särskild produktionslinje som kallas ”Otto-linjen” på Falköpings mejeri.

Få exempel på färsk barnmat i världen

Det är extremt ovanligt med färsk industriellt tillverkad barnmat i världen. ”Vi har börjat med Stockholm, fortsätter i Skåne och kastar nu våra blickar på Köpenhamn. En global barnmatsrevolution vore väl kul. Visst kostar vår produkt någon krona mer per portion, men färsk mat till barnen kan väl knappast anses som en lyxvara. Hur många vuxna äter industripulver dagligen? Barnmaten bör väl inte vara äldre än barnet”, avslutar Mats Lönne.

Artikeln publicerades i juni 2013