Matsvinn belastar både kassa och miljö. Nu inför City Gross svinnjägare, med uppdrag att se över rutiner och hitta på åtgärder. Ett exempel är Hyllingebutiken, där man lagar mat av produkter på väg att gå ut.

”Ett välkänt problem i livsmedelsbranschen är matsvinnet, ett trist fenomen som både påverkar miljön och våra plånböcker. På City Gross har vi därför på ett nytt sätt tagit upp jakten på den förlorade maten. Vi har infört en helt ny titel på företaget – svinnjägare”, berättar Annica Hansson-Borg, som är miljö- och kvalitetschef på moderbolaget Bergendahls.

”Inom varje region där vi har butiker har vi utsett en svinnjägare. Upptäcker vi en butik som uppvisar högt svinn kopplar vi in svinnjägaren. Uppdraget är att se över inköpsrutiner och hanteringen av matsvinnet samt bidra till innovativa lösningar”.

Svinnjägarna visar vägen

På City Gross har vi med lyckat resultat utsett ”svinnjägare” med tydligt uppdrag att få ner matsvinnet, säger Annica Hansson-Borg, miljö- och kvalitetschef på Bergendahls.

På City Gross har vi med lyckat resultat utsett ”svinnjägare” med tydligt uppdrag att få ner matsvinnet, säger Annica Hansson-Borg, miljö- och kvalitetschef på Bergendahls.

”Pilotprojektet visar att det finns stora möjligheter till förbättringar. I vår butik i Hyllinge i Skåne har vi öppnat en servering där vi lagar mat av produkter som närmar sig bäst-före-datumet. Svinnet har sjunkit med 20 procent och vi undersöker nu möjligheterna att göra på samma sätt i andra butiker. Svinnjägaren bidrar här till att nosa upp sådant som inte är värdeskapande i hanteringen av livsmedel”, säger Annica Hansson-Borg.

”Vi tar ansvar för helheten och vill göra skillnad på riktigt. Ett exempel är att allt färskt kött som köps in kommer från svenska gårdar och styckningen görs i butiken. En nyhet är att vi tar anatomiskt ansvar för de ekologiska grisar vi köper. I praktiken innebär detta att vi köper hela grisar i stället för styckvaror. Det som inte säljs som detaljer tillverkar vi charkvaror av under eget varumärke. Detta är ett systematiskt sätt att minska matsvinnet. Vi kan exempelvis alltid erbjuda nymald köttfärs och våra styckare mal minst tre gånger per dag”, fortsätter Annica.

”Vi har också infört något som vi kallar gris- och lammkrona. För varje kött vi säljer i våra butiker går en krona direkt tillbaka den lokala producenten – alltså ett sätt att stödja lokal livsmedelsproduktion och undvika långa transportsträckor”.

Ge kunden chansen att göra miljömedvetna val

”Vi vill naturligtvis göra bra affärer men inte på någon annans bekostnad. Hållbar utveckling har därför blivit allt viktigare för oss och vi lyssnar noga på våra kunder och vad som diskuteras i samhällsdebatten. Det gäller att agera snabbt och med kraft, men framförallt att underlätta för kunderna att göra bra miljöval”, konstaterar Annica Hansson-Borg. I City Gross erbjudande ingår bland annat:

  • Transporter med miljöhänsyn:
    ”Vi tycker det är oansvarigt att köra tomt och eftersträvar alltid en fyllnadsgrad på hundra procent i våra lastbilar. Det kan bland annat innebära att vi kör både kalla och varma varor med samma lastbil. Våra chaufförer är utbildade i ECO-driving”.
  • Koll på kemiska produkter:
    ”Vi är måna om att kunderna och butikspersonalen ska känna sig trygga med de varor vi säljer. När det gäller märkningspliktiga kemiska produkter som har en eller flera farosymboler har vi en länk till en databank. Där kan alla intresserade enkelt leta upp ett säkerhetsdatablad för den aktuella produkten”.
  • Svanenmärkta butiker:
    ”Vi har bestämt oss för att alla våra butiker ska vara Svanenmärkta. Ett av de viktigaste kraven är att erbjuda ett brett sortiment av miljömärkta och ekologiska varor som är tydligt skyltade. Utöver detta är en Svanemärkt butik energieffektiv, det gäller att hela tiden arbeta med att minska energiförbrukningen”.
  • Fisk- och skaldjurspolicy:
    ”På City Gross vill vi bidra till ett hållbart och vettigt fiske runt om i världen. När vi antog vår fisk- och skaldjurspolicy under 2008, var vi först ut av alla butikskedjor att helt ta avstånd från att sälja bland annat jätteräkor och ål. Greenpeace har i sin ranking över dagligvaruhandeln gett oss toppbetyg för våra insatser. Vår policy och fiskguide har skapats med utgångspunkt från Världsnaturfondens listor i Norden, Greenpeace rödlista och Upphandlingsmyndighetens rekommendationer med grön-, gul- och rödmarkeringar på kända fiskar. Vi använder samma system och vår fiskguide uppdateras löpande”.

Artikeln publicerades i augusti 2016.