40 procent av det tyska järnvägsnätet är inte elektrifierat. Nu presenteras två olika tekniker som ersätter dieseltåg på sådana sträckor.

“Världens första vätgasdrivna tåg med bränsleceller sätts i passagerartrafik och är klart för serieproduktion; det är en ny era i utsläppsfri järnvägstrafik som inleds”, säger Henri Poupart-Lafarge, vd för tågtillverkaren Alstom.

I ett fransk-tyskt samarbetsprojekt ska två bränslecellståg från Alstom börja trafikera en tio mil lång rutt i Sachsen, där de ersätter diesel. Till att börja med tankas vätgasen från en mobil tankstation. 2021 ska en fast tankstation och ytterligare 14 lok tas i bruk.

Parallellt med Alstoms premiär har Bombardier invigt ett hybridelektriskt tåg i Berlin, med 4 mils räckvidd på batteridrift. En uppgradering nästa år ska öka räckvidden till tio mil. På elektrifierade linjer kan batterierna laddas med strömavtagare.

“Vårt nya batteritåg är en verklig innovation på spåren. Det är Bombardiers svar på utmaningarna med luftföroreningar, klimatförändring och resursutnyttjande”, säger Michael Fohrer, tysklandschef för Bombardier Transportation.

I Europa är ungefär halva järnvägsnätet inte elektrifierat, och omkring en femtedel av järnvägstrafiken drivs av diesel.