Vancouverföretaget Plastic Bank försöker skapa marknader för plastavfall och bygga upp cirkulära system i fattiga regioner. Verksamheten som inleddes i Haiti 2015 utökas nu till Sydamerika och Sydostasien.

”Ser man att det är översvämning i diskhon börjar man inte torka på golvet. Man stänger av kranen”, säger grundaren David Katz. ”80 procent av plasten i haven kommer från extremt fattiga länder. Det var därför jag startade Plastic Bank”.

Företaget sätter upp mottagningscenter där invånarna kan lämna in insamlat plastavfall, som vägs, kvalitetsgranskas och säljs vidare som råvara. Inlämnarna får ersättning på ett konto i ett system som utvecklats tillsammans med IBM.

För att cirkulera materialet har Plastic Bank inlett strategiska samarbeten med flera tillverkare av förpackningar och konsumentprodukter; Henkel planerar att ha flaskor med återvunnen havsplast i butik under hösten 2018. Råvaran är dyrare för företagen, men ger samtidigt ett marknadsföringsvärde. Plastic Bank driver också ett program liknande utsläppskompensering, där företag kan investera i den nya infrastrukturen för plaståtervinning.

”Vi är världens största affärskedja för de extremt fattiga. De kan handla allt från sjukförsäkringar till bränsle för plastavfallet som de samlar in”, säger Katz.