Även om de lätt hamnar i skuggan av de mångdubbelt större farkoster de bogserar, är flygplansdragare de arbetsmyror som får storflygplatser att fungera. I Kalmar finns en av de världsledande tillverkarna – och nu satsar man på miljöeffektiv eldrift.

”Vårt företag Kalmar Motor är en avknoppning från Kalmar Verkstad. Ursprungligen tillverkade vi perrongtruckar till järnvägen men efterhand fick vi möjligheten att bygga flygplansdragare åt bland annat SAS. I dag är hela verksamheten uppbyggd kring fyra modeller av dragfordon och vi är ett av de världsledande företagen i branschen. Bolagets kompetens är hög och vi ligger långt fram i den tekniska utvecklingen. Miljöanpassade produkter som vi tror mycket på är våra nya flygplansdragare som utnyttjar el eller hybriddrift”, berättar Magnus Johansson, som är en av delägarna till Kalmar Motor.

5 procent diesel och 95 procent el

Kalmar Motor har utvecklat hybriddragtruckar som har samma prestanda som konventionella dragare med förbränningsmotorer, men som ger mycket låga utsläpp av koldioxid och andra luftföroreningar. Driftkostnaderna blir också låga.

”Flygplatspersonalen kan dra flygplanet snabbt och säkert med hjälp av eldriften. När fordonet och flygplanet bromsas in fungerar de elektriska motorerna som generatorer som överför flygplanets rörelseenergi till elenergi. Man kan säga att flygplanet bjuder på fri uppladdning av batterierna. Drivlinan är elektrisk och dragaren erbjuder hela tiden full styrka. Under drift laddar dieselmotorn batterierna när det behövs och när fordonet inte används laddas det från elnätet. TBL-hybriderna är försedda med den senaste generationen av litiumbatterier och i kombination med den lilla dieselmotorn kan fordonen i stort sett användas kontinuerligt”, konstaterar Magnus.

Ekonomiska fördelar

”Elmotorn är energieffektiv och el är billigare än fossila bränslen. Eldriften minskar också behovet av service och oljor, något som bidrar till god driftsekonomi. En annan viktig faktor är att många flygplatser har begränsningar för hur mycket växthusgaser som får släppas ut. I vissa fall får man dessutom betala för utsläppsrätterna. Här kan hybridmotorerna verkligen bidra till både bättre miljö och ekonomi”, berättar Magnus Johansson.

Monsterdragare för världens största flygplan

km2Den nya modellen TBL 800 är den första dragaren på marknaden som använder hybridteknik och som kan dra stora flygplan med breda kroppar. Monsterdragaren kan dra världens största flygplan Airbus A380, ett flygplan med en kapacitet att transportera 900 passagerare. Truckens framhjul är 180 centimeter i diameter och prislappen ligger på tio miljoner kronor.

”Det här är förhoppningsvis inkörsporten till en ny marknad för oss. Den första dragaren har levererats till flygplatsen i Frankfurt där den bland annat ska dra Airbus 380. Det är dock inte så många flygplatser i Europa som behöver en så stor dragare men vi ser goda möjligheter i Asien och USA”, avslutar Magnus Johansson.

Artikeln publicerades i maj 2016.