Med ljudlös motor kan man höra vattnet klucka och vinden susa.

Seglare brukar framhålla båtens fina samspel med havets rörelser, vågornas kluckande, vindens sus och ljudet av kölvatten som argument till varför man valt en segelbåt i stället för en motorbåt. Som ett resultat av den ökade miljömedvetenheten har det under senare år börjat dyka upp motorbåtar med en del av den känsla som seglarna uppskattar.

Ett steg på vägen är att moderna båtmotorer är tystare än de gamla och att utsläppen till luft och vatten har minskat betydligt. Ett betydligt större steg mot miljöanpassning är att ersätta diesel- eller bensinmotorn med en elmotor, något som allt fler båtfabrikanter arbetar med.

Elmotorbåten GreenWave 515 ESR är ett alternativ för den som vill åka miljöanpassat med låg bränslekostnad och dessutom kunna höra vågornas kluckande. Båten byggs av företaget Gaptec AB i Västervik och är resultatet av ett utvecklingsarbete som startade på 1990-talet med tillverkning av elmotordrivna roddbåtar. Båtarna hyrdes ut till turister och blev omtyckta för att de var billiga i drift, men framförallt för att de kunde användas utan att orsaka bullerstörningar i insjöar och känsliga skärgårdsområden. De goda erfarenheterna från roddbåtarna resulterade i ett utvecklingsarbete där prototyper av en större eldriven motorbåt togs fram. Den första prototypen visades för ett några år sedan och nu finns det en helt färdig elmotorbåt.

Inte en droppe bränsle i båten

GreenWave 515 ESR är en ganska liten båt med en längd 5,15 m och bredd på 1,67 m som väger cirka 400 kg. Båten är öppen och avsikten är att den ska användas för avkoppling, naturupplevelser och fisketurer. Båten byggs på traditionellt sätt i glasfiberarmerad plast och där den miljöanpassade tekniken döljer sig både under akterluckan och i det segelbåtsliknande skrovets konstruktion.

”Den här båten drivs med en Torqeedo utombordsmotor på 4 kW”, säger konstruktören Arne Åkerman, ”Detta motsvarar ungefär en 10 hk bensinmotor och det går därför utmärkt att köra i en marschfart på 4 – 5 knop”, fortsätter Arne. Räckvidden blir då 25 – 30 nautiska mil (ca 45 – 55 km) vilket motsvarar i storleksordningen 6 – 7 timmars gångtid. Utombordaren är nedfälld i en lucka under akterdäcket och styrs via en rorkult som är kopplade till motorn. Till motorn hör också ett batteri och en batteriladdare. Motorn och batteriet övervakas via en instrumentpanel som visar hastighet, elförbrukning samt hur länge det går att köra på den nuvarande laddningen. ”Om man är ensam i båten går det att köra i upp till 7 knop, men då varar inte batteriet så länge”, konstaterar Arne. En fullständig laddning tar 12 – 14 timmar och kostar några kronor. Räknar man på kostnaden för laddningen och batteribyten blir driftskostnaden ungefär 1 kr per nautisk mil. Miljöanpassningen ökar naturligtvis om man utnyttjar miljömärkt el vid laddningen.

Solceller på taken gör båten självuppladdande.

Självladdande med soltak

GreenWave 515 ERS levereras i flera olika utföranden och ur miljösynpunkt är solcellstaket av särskilt intresse. Med ett fast monterat tak med solceller blir båten självuppladdande. Det tar cirka fem dagar att ladda batterierna med hjälp av solcellerna. En sådan laddning räcker till 3 – 4 timmars drifttid.

Publicerad i mars 2010