Kemikalieinspektionen har räknat ut att vi bara i Sverige under 2005 gjorde av med ca 4000 ton tändvätska (vilket motsvarar 4 miljoner flaskor) samt tändkuber (koncentrerad tändvätska) och engångsgrillar (preparerade med tändvätska). Då ska man ha i minne att Sverige har både liten folkmängd och kort grillsäsong. Tändvätska är i nio fall av tio petroleumbaserad. Förbränning av sådan tändvätska bidrar alltså till att öka halterna av växthusgaser i atmosfären.

Varje gång kolgrillen ska tändas måste tillräckligt med tändvätska tillföras för att kolen ska bringas att glöda ordentligt. Samtidigt få man inte ta för mycket eftersom risken då är stor att det man ska grilla tar smak av tändvätskan.

Tändvätskan är en ganska farlig kemikalie. Varje år skadas flera hundra barn av att ha fått i sig tändvätska i samband med grillning. Alla som har barn vet att det inte finns någonting som heter barnsäkra förpackningar och kemikalieinspektionen uppmanar till stor försiktighet.

Flera sorters tändvätska innehåller paraffin (paraffin är en petroleumbaserad produkt) och bidrar till bildning av marknära ozon, vilket är skadligt för växter och djur.

Oförbrända rester av tändvätska är hälsovådliga. Även om man hanterar tändvätskan efter konstens alla regler måste man ändå räkna med risken att exponeras för en viss mängd polyaromatiska kolväten som är cancer- och allergiframkallande.

Dessa problem tröttnade Richard Looft på och bestämde sig för att göra något åt saken. Där började också en riktig entreprenörshistoria. Med en hel del eget experimenterande, en slaktad brödrost och en omkopplad dammsugare som blåser istället för suger, lyckades Richard utveckla en teknik som gör det enkelt att tända en perfekt grillkolsbädd.

När själva grundfunktionaliteten var utprovad och färdig fick en professionell designbyrå i uppdrag att formge produkten och för sammansättningen kontrakteras en tillverkare i Kina med mycket erfarenhet av tillverkning av liknande produkter med mycket hög kvalitet.

Att få ut en ny produkt på marknaden kräver en insats utöver det vanliga. Med stort engagemang och okonventionella metoder kom till slut LOOFTLIGHTER in på de viktiga försäljningsställena. Efter att försökt få till ett möte med ROOM på kungsholmen i Stockholm utan resultat, så tog Richard Looft helt enkelt med sig sin grill och sin uppfinning och ställde sig utanför butiken, ringde in till butiksägaren och berättade att var där nu och att demonstrationen bara skulle ta 60 sekunder. ROOM köpte 50 exemplar direkt och på den vägen är det.

Numera finns LOOFTLIGHTER att köpa i ett hundratal butiker, bland annat NK, Plantagen, K-Rauta, ICA Maxi, COOP, OKQ8, Järnia mm.

Looft Industries AB har hela tiden haft målet att sälja produkten på export. LOOFTLIGHTER är både en grilltändare och en braständare och passar överallt i världen där man grillar eller tänder en öppen spis.

Artikeln publicerad i april 2009