En 130-årig fabrik i Kinna rymmer en hel process från garn till färdig textil. Dagens viktigaste produkt är teknisk klimatväv som sparar energi åt växthusodlare i 130 länder – och är på god väg att göra Ludvig Svensson till ett miljardföretag.

Solen spelar över operahuset i Oslo. Fasadens stora glaspartier gör det till ett praktfullt och modernt landmärke – men ljuset flödar in, värmer upp byggnaden och ger ett nyckfullt inomhusklimat som måste regleras.

Temperaturreglering är den mest energikrävande funktionen i fastighetssektorn, som står för hela 40 procent av världens energiförbrukning. Men operahuset utmärker sig även här. Därinne bakom fasaden hänger 1000 kvadratmeter väv från textilföretaget Ludvig Svensson, av sammanvirkad plastfoliefilm med ett tunt lager aluminium. De smarta vävarna skärmar av ljuset och kontrollerar det invändiga klimatet – utan energislukande kylsystem.

Ändå är vävarna i operahuset egentligen ett sidospår. De är en vidareutveckling av företagets huvudprodukt – växthusvävar för odlingsbranschen – som blivit en stor och växande succé.

Smarta gardiner ger kontroll över odlingsfaktorer

Växthuset True Garden i Phoenix, Arizona odlar sallad och kål vertikalt och aeroponiskt. Trots det heta ökenklimatet växer grödorna året om, tack vare modern teknik – inte minst klimatreglerande och insektskyddande vävar från Ludvig Svensson. Foto: Ludvig Svensson.

”Ursprungsidén var att spara energi i professionella växthus, att konservera värmen för att slippa att värma upp växthuset”, berättar Anders Ludvigson, vd för Ludvig Svensson. ”Den väv vi har installerad runt om i världen sparar energi motsvarande tre till fyra kärnkraftverksreaktorer per år”.

Gardinerna sparar energi genom att ersätta kylnings- och uppvärmningssystem. Över åren har erbjudandet utvecklats från att bara vara ett verktyg för att spara energi till att hantera hela klimatet i växthuset.

”Odlingen i ett växthus är direkt beroende av tre klimatfaktorer – ljus, temperatur och luftfuktighet. Med våra klimatvävar kan odlaren påverka samtliga tre faktorer. Man kan korta ner cykeln för att producera en färdig planta, och använda mindre vatten, gödningsmedel och bekämpningsmedel. Enkelt uttryckt hjälper vi odlaren att få ut mer med mindre”, konstaterar Anders Ludvigson.

Från garn till färdig växthusväv

Huvuddelen av tillverkningen görs fortfarande i den stora tegelbyggnaden i Kinna från förra sekelskiftet – och de 220 anställda sköter alla steg i tillverkningsprocessen, från garn till färdig textil: färgning, beredning, varpning, virkning, vävning och så vidare.

”Med en gedigen kunskap från ax till limpa när det gäller material och process – plus det faktum att vi har djupa insikter om hur våra produkter används och vilka utmaningar våra kunder ställs inför – har vi lyckats bygga upp en kärnkompetens som är unik”, säger Anders Ludvigson.

Företaget har byggt sina egna maskiner, och tillverkar över 200 olika varianter av klimatvävar som kan erbjudas i olika dimensioner: den genomsläppliga väven Luxous används till exempel mest vid grönsaksodling i tempererade klimat. Solaro fungerar som ett extra molntäcke i hett klimat. Tempa både skuggar på dagen och isolerar på natten.

De anpassade lösningarna behövs, eftersom olika marknader har sina respektive klimat och speciella behov. Vilka växter som odlas påverkar också förutsättningarna. Det gemensamma problemet är att hålla en jämn temperatur; på vissa ställen är dagarna för heta, på andra är nätterna för kalla. Med automatiska styrsystem rullas vävarna ut eller in beroende på omständigheterna som råder, och släpper in eller reflekterar ljus och värme när det behövs.

Skenande efterfrågan och tillväxt

Ludvig Svenssons klimatstyrande tekniska textil har gett företaget en världsledande ställning. Vävarna används i industriella växthus, i automatiska system som släpper in eller reflekterar värme efter behov och optimerar grödornas växtförhållanden. Foto: Ludvig Svensson.

Ludvig Svensson är också en ledande aktör inom inredningstextil för offentliga rum – men det viktigaste och mest växande affärsområdet är klimattextilen, som idag står för cirka 70 procent av verksamheten. 2017 blev ett rekordår för omsättningen – Svensson har siktet inställt på att bli ett miljardföretag – och produktionstakten har knappt hunnit med intresset.

”Nu har vi arbetat ikapp efterfrågan som skenade fram till slutet av förra året. Tillväxten sker globalt – men för att nämna något specifikt är det Ryssland, Kina, Mexiko och Kanada som ökar mest”, berättar Anders Ludvigson.

Som ett kvitto på utvecklingen uppmärksammades Ludvig Svensson i oktober 2017 av London Stock Exchange Group som tog med dem i sin rapport ”1000 Companies to Inspire Europe”.

”Rapporten klassade oss som ett av de mest inspirerande och snabbast växande små till medelstora företagen i Europa. En utmärkelse som vi är oerhört stolta över och som fick en väldig spridning. Givetvis hjälper en sådan utmärkelse oss i vårt varumärkesbygge och förstärker vår image i vår bransch, vilket i sin tur bidrar till att göra oss till ett intressant företag att jobba med och för”, avslutar Anders Ludvigson.

Artikeln publicerades i november 2018.