Det återvunna plagget utses till Årets julklapp 2018. Valet speglar både ett växande konsumentintresse för hållbara lösningar, och att nya affärsmodeller och teknik bättre tillgodoser det.

”Konsumentmakt, råvarubrist och klimatförändringar har fått en hel bransch att börja tänka på hur de ska kunna jobba i ett mer cirkulärt system, där materialen i våra kläder ska gå att använda gång på gång” skriver HUI Research, branschorganisationen Svensk Handels forsknings- och utredningsinstitut, i sin motivering.

Det är trettioförsta året i rad Årets julklapp utses. Kriterierna är att ha nyhetsvärde, representera tidsandan eller sälja i stor omfattning – och plagg som innehåller återvunna material eller handlas second hand stämmer in på alla punkter, menar HUI Research.

”Klimatoro och ny tillverkningsteknologi gör det återvunna plagget till en klockren tidsmarkör”, säger Jonas Arnberg, vd.

“Konsumenterna vill handla mer hållbart och detaljhandeln möter upp med nya alternativ. Teknologiska landvinningar gör att vi kommer allt närmare storskaliga initiativ för plagg tillverkade av hållbara material. Många av världens stora modeaktörer har satt ambitiösa kvantitativa löften om mer återvinning i sin produktion.”