Konceptet Take Care, med lagningstjänster i butik och ett sortiment av klädvårdsprodukter, införs nu i Sverige av klädjätten H&M. Företaget har tidigare erbjudit tjänsten i Tyskland, Frankrike och Norge.

”Vi vet att våra svenska kunder har ett stort hållbarhetsintresse och genom Take care-konceptet kan vi hjälpa dem att förlänga livstiden på deras favoritplagg samtidigt som de kan göra något bra för miljön”, säger Felicia Reuterswärd, hållbarhetsansvarig för H&M i Sverige, till Market.

Syftet med satsningen är att hjälpa och uppmuntra kunderna att behålla sina plagg i bruk längre, och företaget beskriver Take care-konceptet som ett komplement till klädinsamlingen och ett viktigt steg i att nå 100 procent cirkularitet tillsammans med kunderna.

I servicedelen ingår syateljéer med experthjälp i butikerna, tips och guidning. I produktserien ingår bland annat tvättillbehör och lagningshjälpmedel. I mitten av januari inleds lanseringen i Stockholm. Malmö och Göteborg följer efter under året.