KappAhl, H&M och Peak Performance lanserar ett klimatsamarbete och branschåtagande för den svenska modeindustrin. Initiativet är i linje med den globala textilindustrins nya klimatavtal.

Initiativet Swedish Textile Initiative for Climate Action (STICA) ska erbjuda en plattform för samverkan och kunskapsdelning i den svenska mode- och textilindustrin. Syftet är att minska klimatpåverkan, och alla branschaktörer inbjuds att ansluta sig. Modeföretagen åtar sig samtidigt att minska sin klimatpåverkan med minst 30 procent till år 2030.

”För att ta itu med klimatpåverkan i vår värdekedja behöver vi branschgemensamma insatser och tydliga mål. Vi vill skapa stöd för hela den svenska textilindustrin, både små och stora företag, att agera i klimatfrågan och nå resultat. Vi vill att Sverige ska leda vägen och att den svenska textilindustrin ska vara klimatpositiv i god tid före 2050,” säger Fredrika Klarén, hållbarhetschef på KappAhl och en av initiativtagarna till STICA.

Nyligen presenterades avtalet Fashion Industry Charter for Climate Action på klimatmötet i Katowice. Åtagandet, som innehåller 16 principer och mål för omställning, har tagits fram av 43 ledande företag i den globala textila värdekedjan som svar på en FN-uppmaning. STICA:s mål ligger i linje med detta.